De fractie van GroenLinks in de Roermondse raad wil duidelijkheid over de maatschappelijke kosten van de bestrijding van wietteelt. In Dagblad de Limburger van zaterdag staat dat de kosten hiervan voor heel Limburg op bijna 12 miljoen euro kunnen worden geschat. GroenLinks wil naar aanleiding van dit artikel weten wat de kosten voor de gemeente Roermond zijn.

Raadslid Max Tollenaar:

Ik ben geschrokken van dit bedrag. Het huidige drugsbeleid is niet alleen ineffectief maar kost ook nog eens klauwen met geld. Geld dat we ook kunnen investeren in zorg of onderwijs.

Tollenaar wil ook opheldering over de inzet van de politiecapaciteit:

Het opgelegde drugsbeleid van minister Opstelten legt een enorm beslag op de politie. Ik wil weten hoeveel agenten er bezig zijn met het oprollen van wietplantages. De politiecapaciteit is krap in Roermond en iedere agent moeten we zo goed mogelijk inzetten.

De oplossing voor de problemen ligt volgens GroenLinks in een gereguleerd wietbeleid:

Wanneer we productie van wietteelt uit de illegaliteit halen, krijgen we de controle terug. Zo garanderen we veilige productie, controle op de kwaliteit en blijft de teelt uit de criminele handen.

De vragen:

1. Hoeveel wietplantages zijn er in 2013 en in 2014 in Roermond opgespoord en opgeruimd?

2. Hoeveel FTE politie is er werkzaam binnen de gemeente Roermond? Hoeveel daarvan wordt ingezet voor de bestrijding van wietteelt?

3. Hoeveel FTE binnen de gemeentelijke organisatie is momenteel betrokken bij de bestrijding van wietteelt?

4. Hoeveel directe kosten maakt de gemeente jaarlijks bij het bestrijden van wietteelt? Kunt u deze kosten uitsplitsen? Wat zijn bijvoorbeeld de kosten van ambtenaren, de kosten van opruiming en justitiële kosten?

5. Hoeveel geld geeft de gemeente indirect uit aan de bestrijding van wietteelt, bijvoorbeeld via de veiligheidsregio?

6. In het coalitieakkoord 'Mensen maken onze stad' wordt het idee van gereguleerde wietteelt omarmd. Hoe zet het College zich in voor dit gereguleerde wietbeleid?

De schriftelijke vragen zijn de vinden in de onderstaande bijlage.