Op woensdag 26 november waren Max Tollenaar en Driek de Wit als vertegenwoordigers van respectievelijk de fractie Roermond en het bestuur van de afdeling Roermond e.o. op bezoek bij Westrom. Westrom integreert mensen, die om welke reden dan ook een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, in de samenleving door middel van werk. Bij Westrom werken zo’n 1700 mensen wat het tot één van de grootste werkgevers in Midden-Limburg maakt.

De ontvangst in het nieuwe gebouw van de divisie bedrijven langs de Rijksweg ten zuiden van Roermond door de heer Evertjan Jansen was zeer hartelijk. Na een korte kennismaking en toelichting volgde een uitgebreide rondleiding door het spiksplinternieuwe bedrijfspand. Wat direct opviel was de bedrijvigheid. In een grote hal was een groot aantal mensen bezig met verschillende projecten. Centraal stond een ‘lijn’ opgesteld voor het inpakken van zogenaamde displays (een deftig woord voor kartonnen dozen) voor supermarkten met daarin verschillende producten. Het tempo bij het inpakken van de dozen was hoog en de medewerkers waren in een prettige ‘flow’ bezig met hun werk.

Ondertussen vertelde Evertjan dat Westrom als een ‘springplank’ dient naar de reguliere arbeidsmarkt. Nu al is een groot aantal medewerkers van Westrom in groepen gedetacheerd bij verschillende bedrijven. Daarnaast lukt het voor een deel van de medewerkers een ‘gewone baan’ te vinden. De wetgeving rondom ‘participatie’ gaat veranderen en dit leidt ertoe dat in de toekomst van bedrijven verwacht wordt dat zij meer mensen met een beperking moeten gaan aannemen. Wat dit precies gaat betekenen voor Westrom is nu nog moeilijk te overzien.

Verderop in de hal worden auto-onderdelen gemaakt. Evertjan vertelt trots dat het de medewerkers van Westrom lukt om dit foutloos te doen. Iets wat essentieel is in de auto-industrie omdat het ‘automerk’ er de schuld van krijgt als iets niet goed werkt. De fabrikant heeft Westrom het vertrouwen geschonken om dit precisie werk te doen en heeft zelfs geïnvesteerd in de machines en de ‘lijnopstelling’ om dit werk mogelijk te maken. Evertjan legt uit dat Westrom zelf alleen investeert in middelen (machines, gereedschappen e.d.) als die algemeen inzetbaar zijn. Westrom werkt aan verschillende projecten en wil haar flexibiliteit behouden. Om met de woorden van Evertjan te spreken “wij leveren geen specifieke producten, maar uren.”

Vervolgens komen we uit bij een groep medewerkers die ‘onderstellen’ voor xylofoons maken voor het bedrijf Adams uit Thorn dat over heel de wereld muziekinstrumenten levert. De samenwerking tussen Westrom en Adams verloopt bijzonder goed en tot grote tevredenheid van beide partijen. Gelukkig lijkt de orderstroom onuitputtelijk te zijn.

Evertjan vertelt over zijn eerste werkdag bij Westrom. Tegen een medewerker zei hij “Jammer dat de vakantie er weer op zit hè?” waarop de medewerker antwoordde “Ik ben juist heel blij dat ik weer kan beginnen”. Dit geeft mooi aan hoe belangrijk Westrom en werk in het leven van de medewerkers is.

Na een kijkje in de grote opslagruimte gaan we naar boven. Hier is een wat kleinere hal waardoor het wat kalmer overkomt. Een groep medewerkers is geconcentreerd bezig met het in elkaar zetten van fietsen. Mogelijk komt er in deze branche binnenkort een belangrijke klant bij.

We werpen nog een blik op het dakterras waar bij beter weer gepauzeerd kan worden en lopen door het restaurant terug naar de ontvangstruimte. Evertjan laat tot slot nog een korte bedrijfsfilm zien. De trots die uit de film spreekt is ontroerend. We bedanken Evertjan die aangeeft dat iedereen zeer welkom is om een kijkje bij Westrom te komen nemen.