De gemeente Roermond maakt €10.000,- vrij om de verkeersveiligheid rondom het stadskantoor. Dat schrijft het college van B&W in een raadsinformatiebrief. Aanleiding voor deze maatregelen zijn schriftelijke vragen die GroenLinks in januari stelde. Met name de T-kruising Maashaven/Looskade en Buitenop bij de onderdoorgang naar de binnenstad levert volgens GroenLinks gevaarlijke situaties op.

In de raadsinformatiebrief schrijft het college:

Veiliqheid fietser bii de T- solitsinq Buitenop/ Arlo

De verkeersveiligheid voor de fietser nabij de T- splitsing Buitenop/ Arlo is niet optimaal. Naar aanleiding van de woordvoering bovengenoemde commissie is de situatie nogmaals ter plekke geïnventariseerd. Hieruit is gebleken dat in een enkel geval de verkeerssituatie niet helemaal helder is. De verkeersveiligheid kan worden vergroot door de situatie voor de fietser in het straatbeeld duidelijk weer te geven. Hiervoor zouden de rijstroken voor de fietser moeten worden uitgevoerd in rood asfalt. De kosten hiervoor worden geschat op ruim € 10.000,-. Verkeerskundige verbeteringen rond deze T- splitsing zijn binnen enkele jaren voorzien in de maatregelen rond de N280. Gezien de kosten, de aard van het knelpunt en het feit dat op korte termijn maatregelen zijn voorzien wordt voorgesteld de verkeersveiligheid voor de fietser te verbeteren in het kader van werkzaamheden rond de N280. Op 3 juni aanstaande wordt een werkbijeenkomst voor de maatregelen rond de N280 gepland voor raadsleden en voor statenleden. ln deze bijeenkomst kunt u kennis nemen van de plannen.

De fractie van GroenLinks is erg blij met deze tijdelijke maatregelen. Dankzij de schriftelijke vragen van GroenLinks wordt er €10.000,- geïnvesteerd voor de verkeersveiligheid van fietsers. GroenLinks zal blijven pleiten voor permanente maatregelen die de verkeersveiligheid van fietsers moet vergroten in Roermond.