De motie Kinderpardon is behandeld in de raadsvergadering van 20 september 2018 en is met meerderheid van stemmen aangenomen.

Overwegende dat:

• 1. er vele kinderen zijn die al meer dan vijf jaar zonder verblijfsvergunning in Nederland zijn;
  • 2. deze kinderen in grote angst en onzekerheid leven;
  • 3. uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen na 5 jaar ‘geworteld’ zijn in de samenleving, uitzetting na een verblijf van vijf jaar of langer in Nederland schadelijk is voor hun ontwikkeling; er daarom een eerlijk kinderpardon moet komen;
  • 4. de regeling “Langdurig verblijvende kinderen” in het leven is geroepen om, onder strikte voorwaarden langdurig verblijvende kinderen een verblijfsvergunning te geven; de regeling bepaalt dat kinderen na vijf jaar niet meer uitgezet mogen worden; de voorwaarden echter zo strikt zijn dat de regeling een dode letter is geworden, waardoor bijna geen enkel kind ervoor in aanmerking komt;
  • 5. de gezinnen met kinderen vaak al jaren in de gemeente zijn; zij gaan naar school en maken onderdeel uit van de lokale gemeenschap.
  • 6. wij deze kinderen beschadigen als we ze terugsturen naar een land, waar ze vaak nog nooit geweest zijn en de taal niet spreken.
  • 7. bij het invoeren van een eerlijk kinderpardon we het Kinderrechtenverdrag dienen na te leven, dat door Nederland is geratificeerd; daarmee beschermen we onze inwoners, in het bijzonder kinderen, en voorkomen we onrust in onze gemeenschap;
  • 8. het wenselijk is bij staatssecretaris Harbers en premier Rutte te pleiten voor een eerlijk kinderpardon, waardoor ook Roermond is aangemerkt als kinderpardongemeente;

Roept de burgemeester c.q. het college van B&W op:

• 1. per brief bij staatssecretaris Harbers en Premier Rutte te pleiten voor een eerlijk Kinderpardon;
  • 2. een afschrift van deze brief aan de raad te verstrekken.