De N280 heeft zowel een ontsluitende als een verbindende functie. Ze verbindt Weert met Roermond en het Duitse achterland en samen met de A2 vormt zij de verbinding met de regio Eindhoven en verder. De N280 heeft ook voor de kleinere kernen een belangrijke lokale ontsluitende functie en deze botst met de regionale en nationale verbindende functie. Zie het grote aantal knelpunten op deze doorgangsweg, die men kan zien als oorzaak én als gevolg van deze dubbelfunctie.

(...)

/* /*]]>*/

Om de doorstroming en de lokale leefbaarheid (die behoorlijk onder druk staan) het hoofd te bieden en tevens de ruimtelijk-economische en toeristisch-recreatieve ontwikkelingen volop ruimte te geven heeft Gebiedsontwikkeling Midden Limburg (GOML) samen met de provincie en de betrokken gemeenten in het Startdocument Ontwikkelas Weert –Roermond maar liefst 7 alternatieven in beeld gebracht om de weg toekomstbestendig te maken maken

Naast een nul- en nulplusoplossing (aanvullende verkeersmaatregelen en aanpak knelpunten) plus opwaarderingsvariant (N280 als volledige 100km stroomweg met 2x2 rijstroken) plus 2 omleidingsalternatieven (via een opgewaardeerde N273/Napoleonsweg of via het rijkswegennet A73/A2) zijn er 2 scenario’s die de oplossing zoeken in de aanleg van een totaal nieuwe autoweg ten zuiden van de spoorlijn Roermond-Weert. Aanvullend aan het pakket maatregelen voor de N280-west worden de knelpunten in de kruisingen met de N280-oost te Roermond aangepakt.

Een aantal oplossingsvarianten conflicteren met de wet en regelgeving op het gebied van de natuur (het doorsnijden van de EHS- of Natura 2000 gebieden) en/of vormen een grote inbreuk op het voorts relatief open gebied. Nog los van het kostenplaatje kan de vraag gesteld worden of een combinatie van ingrepen niet tot hetzelfde gewenste resultaat zou kunnen leiden, zonder de aantasting van landschappelijke waarden.

Eveneens rijst de vraag of het verbeteren van de N280 niet juist een aanzuigende werking heeft op automobilisten in het Duitse achterland richting Midden- en West Nederland. Dan komt er nog meer verkeer. Zo gezien kunnen de kruisingen met de N280 in Roermond na optimalisering (deels ongelijkvloers) zowel een positieve als negatieve bijdrage leveren aan de verkeersafwikkeling in de regio.

In welke richting Gebiedsontwikkeling Midden Limburg gaat is nog niet te voorspellen; ruimtelijk-economische belangen en mobiliteitsvoordelen dreigen in conflict te raken met milieubelangen en natuurwaarden, in een regio die juist ook toeristisch recreatieve ontwikkelingen tracht te stimuleren. Wellicht is de oplossing eenvoudig te vinden binnen de infrastructuur die het gebied nu al rijk is. De oplossingsvariant die het verkeer omleidt via het rijkswegennet A73/A2 biedt samen met het verbeteren van de kruisingen met de N280-oost in Roermond en verkeersremmende maatregelen op de N280-west wellicht nog wel de beste mogelijkheden om te komen tot een voor alle partijen bevredigend resultaat waarbij mobiliteit geen afbreuk doet, maar juist iets toevoegt aan de kwaliteit.