Stationsgebieden moeten volgens het overheidsbeleid zich ontwikkelen tot sociaal-economische vitale stadsgebieden. Het gaat hierbij niet enkel om zaken als verlenging van een perron, maar om de (her)ontwikkeling van het station en zijn omgeving. Groenlinks wil in de programmering van de 9 miljoen voor 2014-2017 dat er een wezenlijke bijdrage geleverd wordt voor dit voor Roermond belangrijke gebied. Wat de motor is voor de binnenstad van Roermond.

Het Stationsgebied van Roermond is de economische motor van Roermond daar waar verschillende modaliteiten elkaar verbinden. Het is het ontmoetingscentrum van Roermond. Dit gebied verdiend de aandacht van de gemeente, provincie en ProRail. Wanneer we in de steden om ons heen kijken dan zie we steeds meer veranderingen rondom de Stationsgebieden.

Cees Moison de huidige fractievoorzitter van Groenlinks heeft in 2010-2011 Eddy Wienk gevraagd  tijdens zijn studie als mobiliteitsdeskundige een ontwikkelingsvisie op te stellen voor het Stationsgebied van Roermond. Eddie laat zien hoe de omgeving van het  Station kan uitgroeien tot een levendige stationsbuurt met een rijk aanbod aan functies, zoals kantoren, woningen en winkels. Om een prettig klimaat te creëren komt er plek voor vrijetijdsbesteding in het gebied, zoals een hotel en congresfaciliteiten. Maar ook diverse horeca en een clubs. Daarbij is en blijft het gebied een vervoersknoop. Dit betekent dat diverse vervoersmodaliteiten, zoals auto, fiets,, bus, trein bij elkaar komen in het stationsgebied.

Kenmerkend voor het gebied in de toekomst is dat het zal bestaan uit aansluiting op een fijnmazig netwerk van straten zoals in de oude binnenstad van Roermond. Ook zijn de plinten en points off Vieuws (een gebouw  hoger dan die in de Roermond Binnenstad met daar bovenop een opbouw) een kenmerk van de toekomstige Stationsbuurt.

Eddie heeft daar gebruik gemaakt van de methode van Kevin Lynch een Amerikaanse stedenbouwkundige die in 1960 het "Beeld van de stad" publiceerde. 

Lynch meldde dat gebruikers hun omgeving begrepen in consistente en voorspelbare wijze, vormen mentale kaarten met vijf elementen:

  • paden: de straten, trottoirs, paden en andere kanalen waar mensen reizen;
  • randen: waargenomen grenzen zoals muren, gebouwen, en kusten;
  • districten: relatief grote delen van de stad te onderscheiden door een aantal identiteit of het karakter;
  • knooppunten: knooppunten, kruispunten of loci;
  • oriëntatiepunten: gemakkelijk identificeerbare voorwerpen die dienen als externe referentie punten.

Op basis van deze methodiek heeft Eddie Wienk samen met zijn begeleider Cees Moison een visualisatie van het Roermondse Stationsgebied opgesteld . Bijgaand een klein filmpje dat als resultaat van zijn studie is. Dit kan als inspiratie dienen voor de verschillende toekomstige ontwikkelingen rondom het Roermondse Stationsgebied.

Van het plan is een prachtige video gemaakt. Bekijk hem!