De fractie van GroenLinks kijkt tevreden terug op de algemene beschouwingen 2016. Fractievoorzitter Cees Moison stelde in zijn woordvoering dat GroenLinks veel van haar programma terugziet in de begroting voor 2016. GroenLinks diende tevens een aantal moties in die allemaal werden aangenomen.

De aangenomen moties:

Laaggeletterdheid
Veel Nederlanders kunnen nog onvoldoende lezen en schrijven. GroenLinks heeft daarom de afgelopen jaren veel aandacht gehad voor het onderwerp laaggeletterdheid. Samen met D66 diende GroenLinks een motie om als Roermond een voortrekkersrol te hebben in de bestrijding van laaggeletterdheid. Concreet willen GroenLinks en D66 dat er een Taalakkoord wordt gesloten; een programma dat de taalvaardigheid van laaggeletterde werknemers versterkt en laaggeletterdheid op de werkvloer bespreekbaar maakt. Daarnaast moet er minimaal één Taalpunt in Roermond worden gerealiseerd; een laagdrempelige plek waar mensen terecht kunnen met vragen over dit onderwerp. De motie werd unaniem aangenomen door de Roermondse raad.

Bereikbaarheid waterfront Roermond
De Maasplassen zijn belangrijk voor Roermond. Middels een motie roept de gemeenteraad op om te onderzoeken in welke mate de toeristische recreatieve gebieden rondom de Maasplassen beter openbaar ontsloten kunnen worden door de aanleg van betere fiets- en wandelpaden en daarbij horende parkeervoorzieningen. Daarbij dient bij de realisatie hiervan de (natuur)kwaliteiten van het gebied leidend zijn.

Beloopbaarheid Munsterplein
De urgentie van de egalisatie van het Munsterplein is voor veel Roermondenaren zeer hoog. Denk aan rolstoel-, scootmobiel- en rollatorgebruikers. In de begroting wordt er geld gereserveerd om de bereikbaarheid van het Munsterplein te verbeteren. Middels een motie sprak de raad zich nadrukkelijk uit om vaart te zetten achter de egalisatie van het Munsterplein.

Generatiepact
Samen met de PvdA diende GroenLinks een motie in om jeugdwerkloosheid aan te pakken. In de CAO bestaat een mogelijkheid dat oudere werknemers iets minder gaan werken om ruimte te maken voor jong talent: het generatiepact. De gemeente benut deze mogelijkheid echter nog niet. Het was reden voor PvdA en GroenLinks om een motie in te dienen. Met succes: de motie werd aangenomen.