Afgelopen zaterdag publiceerde Dagblad de Limburger een brief van CDA-fractievoorzitter Waaijen over de toon van de VVD fractie over waarnemend burgemeester Cammaert. GroenLinks staat pal achter de brief van Waaijen die onderaan dit artikel te vinden is.

'Schreeuwen dat het brandt helpt niet'

Moord en brand schreeuwen terwijl je het brandje zelf hebt aangestoken. Daar doet me de houding van de VVD in Roermond aan denken.  Natuurlijk is het voor Roermond vervelend als het huidige belastingkantoor gesloten wordt in een reorganisatie. Maar om nu de suggestie te gaan wekken dat het huidige college van B&W er te weinig aan gedaan heeft om dit te voorkomen, gaat te ver.

Welk kamerlid van de VVD heeft tijdens het kamerdebat vragen gesteld over de sluiting van het kantoor? Niemand.  Bovendien zijn het allemaal VVD bewindslieden die aan het roer staan op dit dossier. Een VVD staatssecretaris én een VVD minister. Dus als er één partij iets had kunnen betekenen in de landelijke lobby, dan is het de VVD zelf. Hoewel dat natuurlijk lastig wordt als je bij de landelijke partijtop geen gehoor meer vindt. Omdat je zelf de adviezen van de landelijke partijtop al maanden langs je neer legt. En niet onder stoelen of banken steekt dat de landelijke partij zich vooral “niet moet bemoeien met Roermond”.  Logisch, dat zelfs VVD Den Haag Roermond geen warm hart meer toedraagt. Heel jammer voor Roermond.

Het is overigens niet alleen de landelijke partij, waar VVD Roermond ruzie maakt. Ook de provinciale collega’s moeten het in diverse uitlatingen ontgelden. Voor hun eigen Gedeputeerde Twan Beurskens hebben de Roermondse liberalen geen goed woord over. Goede relaties met de provinciale en de landelijke partijtop zouden Roermond wellicht verder brengen.

Burgemeester Cammaert veegt ook eens de straat, en terecht. Hij doet een beroep op partijen in Roermond om vooruit te kijken. Het is de taak van een burgemeester om stabiliteit te creëren en de samenwerking in de raad te bewaken. Juist deze interimburgemeester kreeg een extra zware taak, namelijk om uit de bestuurlijke puinhopen die door de VVD veroorzaakt zijn, weer een stabiel bestuur te bouwen. Dat doet de heer Cammaert voortreffelijk. Hij spreekt altijd alle  raadsleden op hun gezamenlijke verantwoordelijkheid in deze aan. Deze keer was de VVD  fractie aan de beurt, en we zijn gewend dat er daarna de nodige publieke heisa ontstaat. De VVDfractie werd aangesproken op haar oncollegiale en niet constructieve houding. Wat er vervolgens gebeurde was helaas ook erg voorspelbaar. Degene die zijn taak goed uitvoert en enkelen aanspreekt op hun gedrag (dat Roermond zeker niet vooruit helpt), wordt en public afgeserveerd.

De partij die uit de coalitie stapte, daarna beloofde constructief te gaan samenwerken aan os Remunj, laat vanaf nu hopelijk zien die belofte ook waar te maken.  Want er liggen genoeg belangrijke uitdagingen. En dan bedoel ik niet de gemeenteraardsverkiezingen! Ik doel bijvoorbeeld op het actieplan om andere Rijksdiensten voor onze gemeente te behouden. En op de samenwerking tussen de midden-limburgse gemeenten die gelukkig steeds beter vorm krijgt.  In de economische agenda van Keyport krijgt het bedrijfsleven volop kansen. We moeten bedrijven helpen deze kansen ten volste te benutten. Ook zo blijft werkgelegenheid behouden. En dat lukt als we elkaar niet blijven vertragen en dwarsliggen, maar als we er samen de schouders onder zetten. Dat Roermond juist verbinding nodig heeft mag helder zijn.  Schreeuwen dat het brandt helpt niet, meteen zelf blussen wel. Of beter nog; je zelf zo gedragen dat je doet aan brandpreventie. Scheelt ook een boel kosten.