De treinverbinding tussen Limburg en de Randstad is ronduit uitstekend. Vanaf Sittard rijdt er ieder kwartier een trein richting Amsterdam. Tot een uur of 11 ’s avonds. Op dat moment wordt Limburg een gesloten fort. Tot grote ergernis van veel jonge treinreizigers. Voor hen kan aansluiting op het nachtnet een licht in het duister zijn.
Grote afwezige in deze constructie is de provincie Limburg. De laatste trein van Amsterdam naar Maastricht rijdt om 22:38. Vanaf dan is het basta.
In het weekend is dit voor veel Limburgse jongeren een doorn in het oog. Neem de fervente concertbezoeker. Veel exclusieve concerten worden gehouden in de Amsterdamse Ziggo Dome of Heineken Music Hall. Het is ondoenlijk om na zo’n concert nog thuis te komen. De toegift is nog niet begonnen als je laatste trein dan vertrekt. En denk maar niet dat Beyoncé of Muse om 19:00 beginnen met spelen uit solidariteit voor fans uit de regio, die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.Ook voor de Limburgse economie heeft een nachtnet grote voordelen. Uitwisseling tussen Limburgse steden zoals Roermond en Maastricht wordt ermee mogelijk. Het zal een impuls betekenen voor de horeca en cultuursector omdat zij straks meer potentiële bezoekers hebben.
Daarnaast vergroot een nachtnet de veiligheid in het verkeer. Wie in een andere stad wil stappen, is nu aangewezen op de auto. We weten echter dat jongeren niet altijd aan een BOB denken. Zo is een vijfde van de jaarlijkse verkeersslachtoffers het directe gevolg van alcohol in het verkeer. In het weekend is de trein een veilig alternatief om na het stappen thuis te komen.
Natuurlijk moet er gekeken worden naar de exploitatiekosten. In de provincie Brabant loopt daar momenteel een interessante proef. Sinds juni dit jaar rijden daar ’s nachts treinen, betaald door de provincie en de betrokken gemeenten. Als het aantal reizigers na 02.00 uur in de periode tot 2015 niet aanzienlijk toeneemt, stopt de Provinciale subsidie voor dit deel.
Het zou mooi zijn als de provincie Limburg en de gemeentes de handen ineen slaan in het belang van de Limburgse jongeren. Deze proef zou ook in Limburg moeten plaatsvinden. Te beginnen met treinen ’s nachts in het weekend. Wanneer het een succes blijkt, kan het nachtnet wellicht worden uitgebreid tot doordeweekse dagen.
Het moge duidelijk zijn dat voor veel jonge Limburgers het nachtnet welkom is. Een samenwerking van gemeentes en provincie kan de Limburgse cultuursector en horeca een impuls geven. Daarnaast wordt de verkeersveiligheid door een nachtnet vergroot. Limburg zou de Brabantse methode moeten overnemen. Dat is pure winst voor iedereen.