Dinsdagavond was fractievoorzitter Marianne Smitsmans te zien bij Nieuwsuur. Vanuit Roermond gaf ze live commentaar op de kwestie Van Rey. Ondermeer zei Smitsmans dat ze juridisch gezien niets kan zeggen over de telefoontaps, dit in tegenstelling tot wat de Rijksrecherche haar eerder heeft verteld.

Tijdens het interview gaf Smitsmans aan verbaasd te zijn over het besluit van de VVD om zich terug te trekken uit de coalitie in Roermond. Volgens Smitsmans was dit een grote verrassing.

GroenLinks is verbaasd over de move van VVD. Dit hadden we niet zien aankomen.

Smitsmans heeft maandag afgetapte telefoontaps van Van Rey mogen beluisteren bij de Rijksrecherche. Maandag informeerde de recherche dat Smitsmans deze informatie openbaar mag maken. Smitsmans bleek echter foutief geïnformeerd te zijn door de rijksrecherche; ze mag de informatie juridisch gezien niet openbaar maken.

Ik kan me voorstellen dat er veel vragen zijn bij de bevolking. GroenLinks is een groot voorstander van transparantie. We gaan met de fractie bekijken wat de mogelijkheden zijn om de informatie toch openbaar te maken.

Aanvankelijk zou Smitsmans afreizen naar de studio in Hilversum. Een spoedbespreking met de Roermondse fractievoorzitters gooide roet in het eten. Vanuit Roermond gaf ze live de oppositieleider haar visie op de gebeurtenissen.

De fractievoorzitter van de Roermondse partijen kwamen dinsdagavond bijeen. Alleen de VVD was afwezig. Er werd gesproken over de toekomst van het bestuur in Roermond. Het gesprek was oriënterend en er zijn geen definitieve beslissingen genomen.

Meer informatie:
L1: Fractievoorzitters Roermond hebben 'goed overleg'