GroenLinks heeft afgelopen woensdag deelgenomen aan de commissievergadering over het ECI-rapport. Fractievoorzitter Cees Moison kreeg de kans om te reageren op het rapport en de onderzoekscommissie vragen te stellen.

In de vergadering stelde Moison:

Het is voor GroenLinks moeilijk om nu definitief een streep te zetten onder de wijze waarop de ECI tot stand is gekomen. Dit willen we niet en kunnen we niet gelezen wat er allemaal gebeurd is. Wanneer zaken achter de hand gehouden worden, die mogelijke goede besluitvorming in de weg staan, zien wij als een zonde die niet zonder consequenties kan blijven. Dus de roep om een andere cultuur kan niet luid genoeg zijn.

Moison stelde dat GroenLinks wel degelijk kritisch is geweest op de de besluitvorming rondom de ECI.

De toenmalige oppositie heeft op verschillende momenten het College gevraagd om duidelijkheid en transparantie. Die waren op cruciale momenten niet voor handen en dat is schadelijk voor onze democratie.

Tot slot wil GroenLinks dat er een reactie komt van het College op het ECI-rapport. Moison:

Wij hebben het volle vertrouwen in dit nieuwe College en hopen dat in de komende raadsvergadering over dit rapport nog met elkaar in debat te gaan.