1. Hebben zich verdere correspondentie en/of contactmomenten voorgedaan tussen het College van Roermond en Gemeinde Niederkrüchten, sinds uw schrijven van 12 maart 2020? Zo ja, kunt de inhoud hiervan ter beschikking stellen aan de leden van commissie Ruimte? Zo nee, welke acties gaat u ondernemen om tot informatie c.q. overleg te komen met Gemeinde Niederkrüchten?
2. Bent u bekend met het vlekkenplan dat gepubliceerd is? Zo ja, wat is uw zienswijze hierop?
Volgens onze bron heeft zich in oktober 2021 de verkoop van het terrein “Militärgelände Elmpt” voorgedaan aan de partij Verdion. De verkoop duidt mogelijk op de komst van zware industrie en/of grootschalige logistieke bedrijven, met tot gevolg dat er circa 10.000 voertuigbewegingen plaatsvinden door vrachtwagens per etmaal, via de A73 alsmede de N280. Onze (provinciale) infrastructuur heeft een herinrichting ondergaan rondom Roermond, o.a. vanwege de te verwerken capaciteit rondom de Designer Outlet Roermond. Voor ons reden om deze ontwikkeling als zorgelijk te kenmerken.
Gezien het achterland waar grondstoffen en producten vandaan komen of heen moeten, denk aan de havens van Rotterdam en Antwerpen, mag verwacht worden dat zeker een aanzienlijk deel van de voertuigbewegingen via ons wegennet zal gaan plaatsvinden. De in de volksmond bekende Duitse Dagen met mogelijke verkeersinfarcten tot gevolg zullen zich hiermee wederom structureel voordoen.
3. Bent u bekend met deze ontwikkelingen? Bent u ook de mening toegedaan dat deze groei van mobiliteit onwenselijk is voor Roermond en omgeving en dat onze infrastructuur hier geenszins op ingericht is?
Bij de komst van zware industrie en/of grootschalige logistieke bedrijven volgen er naar schatting 8500 banen, doorgaans praktisch c.q. laaggeschoolde arbeid. Gemeinde Niederkrüchten heeft te kennen gegeven dat er in Elmpt slechts mogelijkheid is tot huisvesting van 500 werknemers. De overige 8000 werknemers zullen gehuisvest dienen te worden in buurtgemeenten, waaronder Roermond. Daarnaast heeft Gemeinde Niederkrüchten aangegeven dat een gedeelte van het terrein bestemd zal zijn voor midden- en kleinbedrijven. Men doelt hierbij op de locatie van de huidige militaire woningen.
4. Bent u bekend met dit geschetste beeld? Bent u net als ons de mening toegedaan dat dit, gezien de huidige woonopgave, een onwenselijke ontwikkeling is, zo niet een onmogelijke opgave?
5. Bent u met ons de mening toegedaan, gezien het huidige tijdsgewricht met personeelstekorten, dat Roermond zich moet inzetten voor het aantrekken van geschoolde (en ter plaatste opgeleide) werknemers in de regio? Hoewel wij voorstander zijn van creëren van banen, vragen we het college hoe zij aankijkt tegen enerzijds krapte en anderzijds de komst van werkgelegenheid, die aanspraak zal doen op een internationale arbeidsmarkt?
6. Bent u met ons de mening toegedaan dat de locatie Militärgelände Elmpt kan bijdragen aan een euregionaal huisvestingsplan, door de bestaande woningbouw (voorgaande huisvesting militairen) hier te handhaven en uit te bouwen?
Voor de komst van Militärgelände Elmpt, was dit gebied o.a. onderdeel van het natuurgebied Meinweg en Brachter Wald, een van de grootste natuurgebieden dat we rijk zijn. Na het vertrek van de Britten, hebben zich de afgelopen 15 jaar nieuwe natuurontwikkelingen voorgedaan op deze locatie. Gezien de huidige klimaatcrisis een positieve ontwikkeling. Het gebied maakt nog steeds onderdeel uit van de genoemde natuurgebieden. De ontwikkeling van woongebieden sluit een positieve bijdrage in de natuurontwikkeling op voorhand niet uit. Het is hierbij van belang dat er aandacht wordt geschonken aan de juiste balans.
7. Bent u met ons de mening toegedaan, dat deze natuurontwikkeling positief bijdraagt aan een gezonde leefomgeving in onze regio en daarom moet worden beschermd?
De nieuwe ontwikkelingen laten zien dat men ook voornemens is om zeven windturbines te plaatsen op de voormalige start- en landingsbaan met een hoogte van 250 meter ten behoeve van de energievoorziening van de toekomstige bedrijven. Hoewel wij voorstander zijn van windenergiebronnen heeft dit mogelijk nadelige consequenties ten aanzien van veiligheid. Met betrekking tot de afstand (geluidshinder), brandveiligheid en horizonvervuiling. Niet alleen voor omwonenden, ook voor de natuur.
8. Zijn er veiligheidsplannen besproken tussen de Veiligheidsregio Limburg-Noord en de Kreisen van Nordrhein Westfalen, die in werking treden in geval van calamiteiten en/of rampen op interregionale schaal, zoals natuurbranden?
9. Hoe kijkt het college aan tegen de toename van geluidshinder in een natuurgebied en de horizonvervuiling?
10. Geldt in Nederland en Duitsland dezelfde regelgeving ten aanzien van bebouwingsafstanden tot windturbines, zowel voor industriële bebouwing alsmede woningbouw?
In Nederland bevinden wij ons in een stikstofcrisis, die van invloed is op het al dan niet mogelijk maken van bouwen. Volgens onze bron is in Duitsland namelijk een minder strenge regelgeving van toepassing.
11. Is het correct dat in Duitsland lagere normen gelden dan in Nederland? Zo ja, bent u ook de mening toegedaan dat toestaan van bouw, de komst van zware industrie en de toename van vervoersbewegingen nadelige effecten hebben op stikstofwaarden voor Roermond, met nadelige gevolgen voor ontwikkelingen binnen onze gemeente?