Op zaterdag 13 april hebben wij in Dagblad De Limburger kunnen lezen dat de gemeente Venlo de jeugdwerkloosheid sinds 2012 met 24 procent heeft zien dalen, een succes dat volgens de wethouder Sociale Zaken en Welzijn terug te voeren valt op de bijzondere aanpak van de groep werklozen die zelfs uniek voor Nederland zou zijn.

In de wetenschap dat het college van B&W naar aanleiding van de Sociaal Economische Verkenning Roermond 2012 besloten heeft de strategie van het versterken van de economische kracht van Roermond (middels het creëren van werkgelegenheid en bestrijding werkloosheid) voort te zetten en verwijzend naar het coalitieakkoord met als een van de voornaamste uitgangspunten: “wie kan werken moet werken”. Bestrijding van jeugdwerkloosheid heeft in de periode 2010-2014 hoge prioriteit. In dat kader moet het Actieplan Jeugdwerkloosheid Noord- en Midden-Limburg slagvaardig en versneld uitgevoerd worden.

komen wij tot de volgende vragen:

1. vindt het college de problematiek van met name de jeugdwerkloosheid binnen bovengenoemde strategie voorrang verdient (los van de vraag of Roermond nu onder of boven het landelijk, provinciaal of regionaal gemiddelde scoort)?

2. ziet het college in de aanpak in Venlo (“we geven geen enkele jongere een uitkering, maar we sluiten een arbeidsovereenkomst met ze, waardoor we ze nadrukkelijker kunnen aanspreken op hun rechten en plichten”) een mogelijkheid die ook toepasbaar en uitvoerbaar zou zijn in de gemeente Roermond en is het college vervolgens bereid deze mogelijkheid aan te grijpen om bovengenoemde strategie kracht bij te zetten?

3. onderkent het college dat een belangrijke succesfactor voor het slagen van deze aanpak van jeugdwerkloosheid de intensieve persoonlijke begeleiding is en is het college dus bereid om in samenspraak met het werkbedrijf een omgeving voor jongeren te creëren die hen (geholpen door werkcoaches) een nieuw perspectief biedt in en op een samenleving, waarin arbeid en inkomen niet als uitzondering maar als regel gezien kunnen worden?

Met vriendelijke groet namens de fractie GroenLinks Roermond,
Cees Moison, fractievoorzitter