Het bestuur en de fractie van GroenLinks Roermond wensen de volgende verklaring af te geven.

(...)

Roermond, 31-10-2013

Op maandag 22 oktober is mw. Smitsmans, fractievoorzitter van GroenLinks door de rijksrecherche gehoord in haar hoedanigheid als lid van de vertrouwenscommissie.

Tijdens de extra ingelaste raadsvergadering diezelfde dag heeft mw. Smitsmans de dringende behoefte geuit volledig openheid van zaken te geven over hetgeen zij in het kader van het getuigenverhoor als lid van de vertrouwenscommissie burgemeestersbenoeming uit dit onderzoek heeft gehoord. Hiervoor had zij bij navraag bij de officier van justitie toestemming gekregen. Openheid van zaken naar de burger is voor GroenLinks een groot goed, gezien het belang van het vertrouwen van de burger in de politiek.

Vervolgens is mw. Smitsmans door burgemeester en raadsleden onder grote druk gezet daartoe (nog) niet over te gaan. Gesuggereerd werd dat mw. Smitsmans ter zake juridisch zou kunnen worden aangesproken.

Bestuur en fractie van GroenLinks hebben zich uitvoerig beraden over de ontstane situatie, daarin allerlei gevraagde en ongevraagde adviezen meewegend.

GroenLinks handhaaft onverkort de opvatting dat het vertrouwen van de burger in de politiek vereist dat in dezen de onderste steen boven zal komen. We stellen echter ook vast dat het strafrechtelijk onderzoek nog loopt, en dat in dit kader zal blijken of nog andere personen dan voormalig wethouder van Rey in dezen ter discussie zullen komen. Het totale feitencomplex is nu nog onderwerp van onderzoek.

Daarbij komt dat er door het terugtreden van voormalig wethouder van Rey, en de daarop volgende terugtreding uit het college van de VVD, er nu geen dringend belang is om reeds delen uit het strafrechtelijk onderzoek in de openbaarheid te brengen.

Het afdelingsbestuur van GroenLinks wenst zijn fractievoorzitter gegeven dit ontbrekende dringende belang nadrukkelijk in bescherming te nemen tegen zelfs maar de dreiging met persoonlijke consequenties die mogelijk gevolg kunnen zijn van het aan de orde stellen van informatie vanuit het strafrechtelijk onderzoek.

Dat betekent dat op dit moment geen verdere informatie uit het onderzoek door ons in de openbaarheid zal worden gebracht. GroenLinks heeft volledig vertrouwen in het onderzoek en het gegeven dat als vrucht van dit onderzoek straks echt de onderste steen boven zal komen. GroenLinks zal er voor waken dat dan ook in politieke zin klip en klaar het feitencomplex aan de orde zal komen.

Mocht in de huidige ongewisse politieke constellatie in Roermond alsnog een situatie ontstaan dat er naar onze mening wel een dringend belang is om opening van zaken te geven, dan zullen bestuur en fractie dit standpunt heroverwegen. Voorshands zijn we echter van mening dat dan de koninklijke weg moet worden gevolgd en het de leden van de vertrouwenscommissie mogelijk moet worden gemaakt vrijelijk informatie te delen.

M. Smitsmans, fractievoorzitter

P. Meulenberg, voorzitter bestuur afdeling Roermond