Afgelopen donderdag bezocht onze politiek leider Bram van Ojik de stad Roermond. Samen met Kamerlid Linda Voortman reisde hij af naar Limburg om kennis te maken met de afdeling GroenLinks Roermond. Er werd gesproken over duurzame initiatieven en een transparante overheid met wethouder Marianne Smitsmans en fractievoorzitter Cees Moison.

Het bezoek vond – hoe toepasselijk – plaats in het Groenhuis. Het gebouw van architect Pierre Cuypers is een broedplaats voor lokale groene initiatieven. Juist met deze initiatieven wilde Bram in gesprek. Wat drijft hen? Waar lopen ze als organisatie tegenaan? Wat kan de politiek voor deze organisaties betekenen?

Op al die vragen gaf Transitie Roermond een antwoord. Deze lokale organisatie wil mensen bewuster laten nadenken over een duurzame levensstijl. Het is een bloeiende club die wordt gedreven door enthousiaste vrijwilligers. Met geweldige acties zoals een Repair Café (hulp bij reparen elektrische apparaten zodat mensen ze niet weg hoeven gooien), 500 zonnepanelen (eerlijke informatie geven over zonne-energie aan burgers) en de Duurzame Dag (markt voor duurzame ondernemers) werken ze keihard aan een duurzamer Roermond.

Daarna sprak wethouder Marianne Smitsmans over een transparant stadsbestuur in Roermond. Sinds GroenLinks in het college van B&W zit, wordt er keihard gewerkt aan meer transparantie en open communicatie. Zo heeft Smitsmans ervoor gezorgd dat het stadsbestuur meer besluiten en voorstellen online zet. Daarnaast krijgt Roermond een Jongerenraad om jongeren in de stad meer inspraak te geven. Geweldige resultaten waar GroenLinks ontzettend trots op mag zijn!

Het is prachtig om te zien wat er in Roermond gebeurt op het gebied van duurzaamheid en transparantie. Dankzij GroenLinks, maar ook door de inzet van burgers. Dit geeft veel vertrouwen richting de gemeenteraadsverkiezingen. GroenLinks Roermond is een actieve afdeling die veel voor elkaar weet te boksen. We leveren concrete resultaten af en komen afspraken na. Een stem op GroenLinks op 19 maart is dus een stem op resultaten.

Door Max Tollenaar, bestuurslid GroenLinks Roermond