De gemeenteraadsfractie van GroenLinks wil dat de gemeente Roermond, als alle andere mogelijkheden zijn uitgeput, vluchtelingen snel huisvest in particuliere woningen die al langer dan vijf jaar leeg staan. Dit zou moeten gebeuren aan de hand van een noodverordening die eigenaren verplicht om hun huizen tegen reguliere huurprijzen beschikbaar te stellen voor noodopvang.

De raadsfractie van GroenLinks komt met deze suggestie nu de vluchtelingenstroom naar West-Europa en dus ook naar Nederland flink toeneemt. Maandag maakte het Centraal Opvang Asielzoekers (COA) bekend dat met spoed 95 vluchtelingen moeten worden opgenomen door de gemeente Venlo.   GroenLinks in Roermond vindt dat de gemeente moet anticiperen op de actuele situatie. Normaal gesproken moest de gemeente Roermond in de eerste helft van dit jaar 53 toegelaten vluchtelingen huisvesten. Dat is inmiddels met 36 personen gebeurd. Maar de fractie wil meer. 'Wat kunnen we in Roermond extra doen?', vraagt ze zich af. In eerste instantie denken de raadsleden aan het bewoonbaar maken van leegstaande kantoren. Die zouden daar geschikt voor zijn omdat een groot aantal gelegaliseerde vluchtelingen alleenstaanden zijn of eenpersoonshuishoudens vormen. Mocht dit niet lukken dan geeft GroenLinks de gemeente in overweging om de noodverordening in het garen te hangen om huiseigenaren verplicht te laten meewerken.

Dit bericht verscheen op 7 september op de website Roermond Gezien.