2.6.1 Fietser en voetganger

Roermond is een fietsvriendelijke gemeente.  Fietspaden, straten, wijken en kruisingen worden fietsvriendelijk(er) en veilig ingericht. Fietsen van verschillende breedten en met verschillende snelheden moeten veilig met elkaar gebruik kunnen maken van de fietsroutes. Verkeerslichten zijn afgesteld op snelle doorstroming van fietsverkeer en voetgangersstromen. Boogstralen (bochten) worden aangepast aan de fietssnelheid.

2.6.2 Snelfietspaden

Ook binnen de gemeente Roermond worden 'snelfietspaden' gerealiseerd in de verbinding tussen Venlo - Roermond - Sittard. Met name in de kern van Swalmen moeten nog aanzienlijke veiligheidsaanpassingen worden doorgevoerd. Daarnaast wordt een snelfietspad gerealiseerd in de Oost-West richting tussen Heinsberg - Roermond - Leudal. Deze verbinding moet een aanvulling worden op de route over de Louis Ramaekersbrug (de Maasbrug).

2.6.3 Fietstoerisme

Roermond profileert zich meer dan voorheen als fietsvriendelijke gemeente en investeert in de uitbreiding van fietsknooppunten en een toeristische fietsroute langs en deels over de IJzeren Rijn. Bij de aanleg en renovatie van fietspaden in het buitengebied en door de natuurgebieden is de natuur leidend. De fietsenstallingen blijven wat GroenLinks betreft gratis en er worden (meer) oplaadmogelijkheden voor e-bikes aangeboden.



2.6.4 Fietsveiligheid

Nog te vaak zijn voetgangers en fietsers de dupe van afsluitingen van fietspaden en/of door op fietsstroken geparkeerde voertuigen. Hierdoor moet vaak de rijbaan worden gebruikt wat gewoonweg gevaarlijk is. Uitgangspunt bij wegwerkzaamheden moet zijn dat fietsers en voetgangers ongehinderd en veilig door kunnen rijden. Autoverkeer wordt dan geweerd of omgeleid. Dit naar voorbeeld van de gemeente Roerdalen. Waar geen apart fietspad mogelijk is, zal worden bekeken of de fietsveiligheid gebaat is bij een fietsstraat, waar in dit geval de auto gast is.