3.1.1 Openbaar Stadspark
Roermond krijgt een openbaar stadspark (wellicht Wilhelminaplein in combi met parkeergarage). GroenLinks wil een groen trim/recreatielint door de stad en de wijken aanleggen. Groen en ontspanning dicht bij huis.
3.1.2 Moestuin en voedselpark
In de wijken worden naast groene speelterreinen voor kinderen ook moestuinen en voedselparken voor de bewoners aangelegd. Buurt initiatieven worden hierbij omarmd en vormen de basis voor realisatie en draagvlak hiervoor.
Een groen leven begint bij groene educatie. Het is dus belangrijk dat de kennis van mensen over groen en dieren wordt vergroot, zodat ze het als iets moois zien.
3.1.3 Hitte- en wateroverlast
Bomen zijn een prima middel tegen hitte, maar ook om wateroverlast te voorkomen. Ze zorgen voor schaduw maar nemen ook veel water op. Voor iedere door de gemeente gekapte boom moeten afhankelijk van de leeftijd van die boom 3 tot 5 bomen worden terug geplant in het stedelijke (bebouwd) gebied en langs de infrastructuur van stedelijk naar het buitengebied. Groene daken en wateropvang bekkens kunnen de inwoners ook beschermen tegen overlast. Daarnaast roepen we inwoners, bedrijven en de gemeente op om de regenpijpen los te koppelen van het riool en om minder stenen (in de tuinen) te leggen. Door daarnaast ervoor zorgen dat de grond het water kan opnemen voorkomt verdroging en hitteoverlast.
3.1.4 Buitengebied
Buitengebieden van Roermond moeten groen blijven. De hier aanwezige planten en dieren moeten worden beschermd en waar nodig meer ruimte krijgen. In deze groene buitengebieden vindt wat GroenLinks betreft geen woningbouw plaats.
3.1.5 IJzeren Rijn
Als het aan GroenLinks Roermond ligt wordt de IJzeren Rijn nooit meer in gebruik genomen als spoorlijn. Niet via het historisch tracé en ook niet via de Maaslijn (Roermond-Venlo). GroenLinks is er voorstander van om grote delen van de spoorlijn om te vormen in een fietsroute van Roermond naar Duitsland, zoals dat al met veel oude spoortrajecten in Europa is gebeurd.
GroenLinks Roermond, Eindhoven en Weert geven de voorkeur aan een IJzeren Rijn goederen- en personenverbinding van Brussel via Antwerpen, Eindhoven, Venlo naar Duitsland, Düsseldorf en Duisburg. Voor de personenvervoer verbinding Weert-Hamont zal voorlopig voor een (snel) busverbinding worden gekozen, zodat het gebruik van openbaar personenvervoer Weert-Antwerpen niet langer vertraagd hoeft te worden door de IJzeren Rijn discussie.
3.1.6 Bomennota
Roermond kent vele bomen met een monumentale waarde. Elk jaar komen er nieuwe bij. Een bomennota is dan ook nooit actueel genoeg om de bomen te beschermen. GroenLinks is er voorstander van om de kwaliteitscriteria van deze bomen te beschrijven. Deze criteria bieden dan een maat als beschermingsfactor voor de boom. Een dynamische bomennota, die aan monumentale en waardevolle bomen een optimale bescherming biedt.
3.1.7 Biodiversiteit
In de afgelopen raadsperiode heeft GroenLinks al mooie resultaten geboekt door aanpassing van het bermbeheer. Daarnaast zijn er nog meer kansen, zoals het vergroenen van geluidswallen en hekken, het aanbrengen van klimplanten langs de autowegen en het spoor. Ook het vergroenen van bedrijventerreinen en tuinen ten gunste van biodiversiteit dienen gestimuleerd en aangelegd te worden.