3.2.1 Parkeren
Bij nieuwbouw worden parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd. Daarbij wordt rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen zoals elektrisch rijden, er worden dus ook voldoende laadpalen geplaatst. Voor bewoners van de binnenstad wordt een goed bereikbare parkeerplaats op loopafstand gerealiseerd. Binnen de Singelring is alleen nog kort parkeren mogelijk door auto's met een 'Groen-vignet'. De Markt wordt parkeervrij gemaakt.
GroenLinks streeft naar een zo laag mogelijke parkeernorm, een en ander om het gebruik van fiets en openbaar vervoer te stimuleren.
3.2.2 Openbaar vervoer
Binnen de gemeente rijden nog uitsluitend elektrisch of op waterstof aangedreven bussen en taxi's. Er gaan op drukke 'Outlet-dagen' bussen rijden vanaf ‘Elmpt’ naar het 'Designer Outlet Center'. Met de Duitse overheid worden afspraken gemaakt over bijvoorbeeld parkeren op de voormalige Luchtmachtbasis in Elmpt. Kleine kernen dienen met eventueel openbaar vervoer oplossingen op maat, bereikbaar te blijven. Dit in nauw overleg met de buurtbewoners.
3.2.3 Vrachtverkeer
Vrachtverkeer wordt omgeleid naar hoofdroutes. Vrachtauto's mogen nog uitsluitend binnen woonwijken rijden om (grotere) vrachten zoals bouwmaterialen af te leveren. Alle overige goederen zullen na overslag, met elektrische voertuigen binnen de gemeente vervoerd worden.
3.2.4 Bezorging
Bezorging (van bijvoorbeeld pakketten) binnen woonwijken vindt in 2024 alleen nog plaats met elektrische bestelbusjes, bestelfietsen e.d.
De gemeente geeft het goede voorbeeld waar het gaat over het gebruik en de inzet van elektrisch aangedreven vervoersmiddelen. Voor de bodedienst geldt net als voor de pakketdiensten een verplichting om gebruik te maken van elektrisch aangedreven busjes.
3.2.5 Groenvignet
GroenLinks wil de luchtkwaliteit in de binnenstad verbeteren voor onze bewoners en voor de bezoekers. Auto's mogen daarom nog uitsluitend binnen de Singelring rijden, wanneer ze beschikken over een 'Groen Vignet' zoals dit ook in Duitse steden al wordt gebruikt.