Het college van B&W heeft positief gereageerd op schriftelijke vragen van de fractie van GroenLinks in hoeverre het aanbod van eenpersoonswoningen in Roermond vergroot kan worden met de komst van kleine, energiezuinige en betaalbare woningen. GroenLinks wil met Tiny Houses inspelen op de toenemende vraag naar huisvesting voor eenpersoonshuishoudens en jongeren.

In januari stelde GroenLinks schriftelijke vragen over de mogelijkheden voor Tiny Houses in Roermond. Tiny Houses hebben een oppervlakte van hoogstens vijftig vierkante meter en zijn uiterst compact ingedeeld zodat je er ondanks de beperkte ruimte lekker in kunt wonen, leven, werken en slapen.Bovendien zijn de Tiny Houses energiezuinig en betaalbaar met maandelijkse lasten van maar enkele honderden euro’s. Tiny Houses komen in allerlei vormen en maten voor en er wordt veel creativiteit en vakmanschap in de huisjes gestopt. Een Tiny House wordt voor - en vaak door - de eigenaar geheel naar zijn/haar eigen smaak ontworpen en gebouwd. De focus bij Tiny Houses ligt op eenvoudig, milieubewust leven en op het creëren van meer vrijheid.

Het college geeft in antwoord op de vragen aan dat zij het belangrijk vindt dat voor deze huishoudens voldoende en gedifferentieerd woningaanbod beschikbaar is. Zij is met GroenLinks van mening dat Tiny Houses een bijdrage kan leveren aan verdere differentiatie. Al is het college niet voornemens acquisitie te gaan verrichten of financiele ondersteuning te verlenen, zal zij wel voorbeelden van toepassing van Tiny Houses gaan volgen en initiatieven vanuit de markt positief benaderen. De gemeente wil het concept Tiny Houses betrekken bij de in 2016/2017 op te stellen woonvisie, waar duurzaamheid en verschillende woontypologieën aan de orde zullen komen.

De volledige beantwoording van de vragen zijn terug te vinden in onderstaande bijlage.