Roermondse mantelzorgers kunnen hun zorgvraag beter aan. Dat geven Roermondse Wmo-cliënten aan in het cliëntervaringsondezoek Wmo 2016. Van alle respondenten geeft 58% aan dat hun mantelzorger de zorg aankan. Dit is 12% meer dan vorig jaar. Bij andere gemeenten ligt dit percentage opvallend veel lager; gemiddeld kan 23% de zorgvraag aan. De cijfers tonen aan dat Roermond, in 2015 nog uitgeroepen tot meest mantelzorgvriendelijke gemeente van Limburg, goede stappen maakt.

In een reactie geeft de gemeente Roermond aan veel aandacht te hebben voor mantelzorgers. Het vinden van een balans tussen zorgen voor een ander en zorgen voor jezelf en de combinatie met werk blijven aandachtspunten van de gemeente. Samen met mantelzorgers en maatschappelijke organisaties worden regelmatig acties uitgewerkt om ervoor te zorgen dat mantelzorgers hun taak kunnen blijven volhouden en niet overbelast raken. Ook is het voor mantelzorgers in de gemeente Roermond mogelijk om tegen een gunstig tarief gebruik te maken van hulp bij het huishouden om hierbij te worden ontlast. GroenLinks-wethouder Marianne Smitsmans is namens de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering hiervan.

GroenLinks is blij met de gemaakte stappen. Raadslid Jos de Kunder: "De keuze van de gemeente Roermond om mantelzorgers te ondersteunen, werpt zijn vruchten af. Roermond doet het fors beter dan andere gemeenten en ook ten opzichte van vorig jaar gaan we vooruit. GroenLinks wil dat ook het volgende stadsbestuur doorpakt met als doelstelling dat wmo-cliënten aangeven dat álle mantelzorgers de zorgvraag aankunnen.